top of page

Hybrid Art Residence Program

Painting title: Human Error

Size: 90x140

Year: 2023


Description:

A  [Human Error] című alkotás több, olyan társadalmi/filozófiai kérdést, emberi hibákat foglal magába, amivel az emberek szembenéznek a hétköznapokban. Némelyik problémára felfigyelnek, másokról pedig, mit sem tudva a gond jelenlétéről élik életüket.

Az alkotás értelmi alapja John Carpenter “They Live” című filmből származik, mégpedig abból a jelenetből, amikor a főszereplő csodálkozva nézi a talált “varázs szemüvegen” keresztül a világot és észleli, hogy a hirdető táblákon, újságokon, pénzen stb. szereplő feliratok megváltoznak ès valós énjüket mutatják.

Az alkotás jobb alsó sarkában a főszereplő “Nada” látható mellette pedig a szemüvegen keresztül a táblákon látható feliratok. Ebből egyet a művész kiemelt, amit vizuális formában megjelenített; ahol Nada a pénzre nézve a “This is your god” feliratot látja. Ehhez kapcsolódóan a kép alján Machiavelli Fejedelem című könyvéből láthatunk egy részletet, miszerint az ember hamarabb elfelejti tulajdon apjának elvesztését, mint a vagyona elkobzását. Mind a kettő gondolat szomorú valóságot jelenít meg az emberiség és a pénz/vagyon közötti viszonyról.


A továbbiakban a kép jobb oldalán haladva Ricardo Bellver, Spanyolországban található szobra látható (Fuente del Ángel Caído, amit Patrick Murakami anatómiai elemmel ötvözött. Az alkotó a bukott angyallal jelképezte az emberi tulajdonság negatívumait és a büszkeséget. A szoborhoz kapcsolódóan John Milton könyvéből, a Paradise Lost-ból láthatunk zölddel felírt részleteket, melyek Lucifer mennyből való kitaszítását közlik és Ricardo Bellver-t inspirálhatták a szobor elkészítéséhez.


A kép bal oldalán az amerikai posta matricája látható, mellyel az alkotó a mintegy “küldeményként” a kép üzenetét közli, az emberiségnek címezve. Ezen keresztül pedig Atlas a görög mitológiai titán alakja látható pixeles kontúrvonallal, ahogy a földet a feje fölé tartva próbálja egybe tartani a széteséstől. Az alkotó ezzel a környezetünk szennyezésére szerette volna felhívni a figyelmet. A görög mitológiában Atlas Zeus ellen fordult, ezért Zeus, azt a büntetést adja Atlasnak, hogy az örökkévalóságig a föld fölött kell tartania az égboltot. A mûvész ezt a történetet átírva, tovább folytatta a gondolatmenetet, miszerint Zeus észlelve az emberek pusztítását, új feladattal ruházza fel Atlast, hogy menjen a föld alá és tartsa össze a széteséstől.

A festmény tetején pedig, olyan emberek arcai láthatók, akik - Murakami szerint - nagy dolgokat tettek, akár az emberiségért, vagy akár egy kisebb közösségért. Az összes “mártír” a jó cselekedetik ellenére megszenvedték a hamis vádakat, az akkori rendszer érthetetlen hibáit/szabályait. Murakami ezekkel az emberekkel arra szerette volna felhívni a figyelmet, hogy a “jelen” Socrates-e ne járjon úgy, mint maga  Socrates. Ha valaki segíteni próbál, akkor ne ellehetetlenítsük őt hanem segítsük a munkáját.

Végezetül pedig, a kép hátoldalán egy piros “War” felirat látható, amit a festő Japán tartózkodása alatt észlelt érdekesség kapcsán szándékosan a festmény háttujára festett. Az ukrán háború kezdetén felfigyelt arra, hogy az első alkalmakkal a háborúval kapcsolatos cikkek mindig nagyban voltak a fő címlapon, de ahogy teltek a napok, ezek egyre kisebbek és kisebbek lettek, mint ahogy ezt a Covid hírekkel is tapasztaltuk. Az alkotó érdekesnek tartja ezt a fajta emberi viselkedést és megkérdőjelezi azt, hogy az emberek valóban tenni akarnak-e a negatív események ellen a világban. Kérdezi, hogy az emberek dolgok iránt való érdeklődése tényleg, olyan felszínes volna, mint ahogy a Ted című filmben a narrátor mondja: “No matter how big a splash, you make in this world whether you’re Corey Feldman, Frankie Muniz, Justin Bieber or a talking bear, eventually, nobody gives a shit.”

Patrick Murakami

A Second Life rezidenciaprogram lehetőséget biztosít arra, hogy a fenntarthatóság és a körforgásos gondolkodás iránt érdeklődő művészek megismerjék és sajátos művészeti koncepciójukon keresztül megmutassák a hulladékban rejlő értéket és lehetőséget.

a Second Life rezidencián

A Second Life rezidenciaprogram lehetőséget biztosít arra, hogy a fenntarthatóság és a körforgásos gondolkodás iránt érdeklődő művészek megismerjék és sajátos művészeti koncepciójukon keresztül megmutassák a hulladékban rejlő értéket és lehetőséget.

Patrick Murakami
a Second Life rezidencián
bottom of page