Győrbíró Csenge
textilművész, mixed media artist
Győrbíró Csenge
textilművész, mixed media artist
A BalaTones rezidenciaprogram következő művésze:
Hogyan indul egy átlagos napod?
Ez mindig változó, de általában reggelizés nélkül nekiesem a munkának, mert éjjeli bagoly vagyok és olyan későn ébredek fel, hogy már sürget a nap. Most a residency alatt viszont inspirál a körülölelő természet, hogy szeretek reggel bóklászni a levendula földeken, ezért sétával indítok majdnem minden napot.
Hol kezdődik nálad az alkotás?
Nehéz erre válaszolni. Talán akkor, amikor olyan erős érzések kavarognak bennem, hogy alig tudom kivárni, amíg hazaérek, és ezeknek formát adhassak. Ezt a pillanatot nem igazán tudom szavakkal megnevezni. Olyan, mint egy labirintus, ahol nem az a cél, hogy eligazodjunk. Az ötleteim sohasem a négy fal között születnek, hanem amikor valahol vagyok: természetben, úton, vonaton, valamilyen módon mozgásban. Ez nem egy irányított folyamat, így nem biztos, hogy itt kezdődik az alkotás. Valahogy mégis abban a helyzetben születnek meg az alkotásaim.
Ki/kik voltak rád nagy hatással művészetileg?
Rengeteg minden érdekel és most kiemelhetnék 1-2 nevet, de tulajdonképpen egyszerre hat minden rám, mivel hajlamos vagyok 10 felé figyelni egyszerre.
Mi akartál lenni gyerekkorodban? Mi lennél most, ha nem a művészettel foglalkoznál?
Édesanyám mesélte évekkel ezelőtt, hogy a művészeti pálya elég korai elhatározásom volt. Olyan korai, hogy én magam nem is emlékszem. Öt évesen cselló művész szerettem volna lenni, és bár nem vagyok az, nagyon hálás vagyok a sorsnak, hogy mai napig művészettel foglalkozom.
Hol találsz inspirációt?
Talán nagyon közhelyesen hangzik ez a válasz, de bevállalom. A természet a mindenkori inspirációm forrása. Szeretem, hogy következetlen és változatos. A munkáim a nőiességet és természetességet hangsúlyozzák. A belső utazásom során, amely az alkotási folyamatot jelenti számomra, a kapcsolatom mélyül a titokzatos, nőies természettel.
Melyik a kedvenc napszakod? Miért?
Pillanatnyiságtól függetlenül az éjszaka. Éjjel vagyok aktív. Szeretem a csendet, amikor mindenki elvonul és magamra maradhatok a végtelen idővel, és a félig kész képekkel.
Van kedvenc tárgyad, kabalád? Mi az és miért?
Nincsen kedvenc tárgyam.
Mi a kedvenc olvasmányod és miért ajánlanád?
Állandóan olvasok valamit, sőt 3 könyvet is egyszerre, ezért nehéz kiemelni egyet. A prózát épp úgy szeretem, mint a költészetet. Mivel sokszor nincsen időm utána menni a dolgoknak, így azokat a könyveket forgatom, amik kéznél vannak. Például most Dragomán György Oroszlánkórus című kötetét. Viszont mai napig nagy kedvencem Nikos Kazantzakis A görög Zorba című regénye.
Mi a kedvenc zenéd és miért volt rád nagy hatással?
Mindig is nagy hatással voltak rám Edvard Baghdasaryan Nocturnjei.
Mi az eddigi legemlékezetesebb élményed, sikered művészetileg?
Visszagondolva az egyik legszebb pillanat számomra az volt, amikor 2021-ben az első cikk megjelent a virágos len képeimmel egy osztrák magazinban. Apróság volt, viszont örökre emlékezetes. Az azt követő külföldi kiállítások és Budapesti megjelenések is természetesen fontos emlékként ágyazódtak be, viszont az első visszaigazolás, elismerés mindig hatalmas erővel bír.
Mit vársz leginkább a rezidencia időszaktól?
Mióta elkezdődött, azt kívánom őszintén, hogy ne legyen vége.
Mit szeretnél üzenni a rezidencia alatt készülő alkotásokkal?
Ahogy korábban említettem a munkáimmal a nőiességet és természetességet szeretném hangsúlyozni. A most készülő munkákat a titokzatos földalatti rétegekben rejlő rózsaszínű kvarchomok és felszíni salföldi táj ihlette. Több, mint 10 millió évvel ezelőtt a Káli-medence területén a Pannon-tó vize hullámzott, amelybe északkelet felől a Dunántúli-középhegység „lógott be”, mint félsziget. A Pannon-tó parti övezetében rakódott le a kőtengerek homokos és kavicsos alapanyaga, melynek szemcséit a hullámmozgás és a parti áramlások mozgatták. A halvány rózsaszín kvarchomokot idéző kristályok kombinációja a hortenzia virágokkal szintén a víz, a Balatoni táj változatos és élénk természeti környezetére reflektál. Mindkettőben jelen van a megújulás és a változás lehetősége, amelyek a Balaton évszakok közötti átalakulásaiban és a hortenzia virágok sokféleségében tükröződnek.
Ki lenne az álom vacsora vendéged egy rezidenciás estén?
Thomas Vinterberg.
Hogyan jelenik meg az életedben az újrahasznosítás és a fenntarthatóság?
A fenntartható anyagleválasztással és biophilia alapú életszemlélettel olyan üzenetet tudok közvetíteni a munkámon keresztül, ami egyszerű statisztikai tényekkel nem szólítja meg a befogadót. Úgy gondolom, művészként feladatunk olyan fenntartható matériákkal alkotni, amelyeken érezhető, hogy egy közös ügyről való gondolkodás révén jöttek létre. Az anyagok nem zárolt erőforrások: öregszenek, lebomlanak, átalakulnak, összeolvadnak, beérnek, szivárognak és egyesülnek a környezetükkel. Az alkotóelemek technológiai, vagy természetes ökoszisztémákban áramlanak, és lehetőséget kínálhatnak szimbiózisban történő fejlesztésre és összefonódott kapcsolatokra is. A munkáimban felhasznált alapanyagok olyan lebomló hulladékok, mint a moha, napraforgómag héj, menta egyes részei, mogyoró héj. Folyamatosan foglalkoztat a kérdés, hogy az általam felhasznált matériák és az installálás módja mennyire fenntartható, és hogyan tudom minél környezetkímélőbbé tenni a folyamatokat. A munkáim remélhetőleg a jelenlegi újrahasználást és a jövőbeli tudatosságot összekötő fonalává válnak majd.